Головна » Статті » Досвід роботи вчителя історії » Методичні рекомендації

Учительське дослідження Дослідницька діяльність учнів на уроках історії та суспільствознавчих дисциплін.(закінчення статті)

Пам'ятка роботи над рефератом:

1 .Тема реферату:

- повинна бути правильно сформульованою ;

- у назві мають бути чітко визначені рамки розгляду теми;

- назва має відображати зміст.

 

2.        Література (використовуючи не одне джерело, а декілька):

- з'ясувати, яка існує література з теми реферату;

- скласти її список;

- користуватися різними каталогами (алфавітним, тематичним, систематичним), бібліографічними виданнями, довідковою літературою.

3.        Вид опрацювання літератури:

- суцільне;

      -  вибіркове (іноді для розкриття теми достатньо опрацювати не всю книж ку, а лише окремі її розділи, параграфи);

- комбіноване (суцільне читання одних частин і вибіркове — інших).

4.        Дібрані джерела з робочими стислими примітками, закладками в книжці:

- розібратися у змісті, критично проаналізувати його;

- відібрати суттєве, основне;

- надати певну оцінку прочитаному;

- перевірити, чи збігається ваша оцінка якоїсь проблеми з думкою автора, інших авторитетних осіб;

- вибрати для реферату більш яскраві факти, виклади, цікаві положення та ін.;

5.План (простий чи складний) відповідно до обсягу реферату (його пункти

   розкриваються приблизно на однаковій кількості сторінок).

6.Реферат потребує усного захисту перед аудиторією приблизно 10-15 хв.

        7.Під час усного виступу краще розповідати, а не читати реферат.

           Для цього треба скласти розгорнутий план-конспект або тези.

8.Під час добору мовних засобів для написання реферату необхідно

   врахувати   особливості наукового стилю мовлення.

        Вимоги до створення учнівської презентації

Структура презентації:

• титульний слайд

• вступ (мета , план)

• зміст (підрозділи)

• висновки

• заключний слайд

Титульний слайд:

• тема

• назва дисципліни

• дата

• прізвище та ім’я автора та викладача

Заключний слайд

інформація про використану літературу та інші інформаційні матеріали.

10 порад для створення успішної презентації:

1.        Використовуйте по можливості «золоте» правило 10/20/30. Тобто:

10 слайдів в презентації;

20 хвилин на презентацію;

30 шрифтом набраний текст на слайдах.

2.        «Схема, діаграма, графік, таблиця, текст» - саме в такій послідовності

наповнюйте слайд.

Текст використовуйте в тому випадку, якщо жоден із попередніх варіантів не підходить

3.        Стислий інформаційний спосіб викладення матеріалу:

не більше, ніж три факти, визначення, висновки на одному слайді; 

4.        Відводьте кожному положенню (ідеї) окремий абзац.

Викладайте головну ідею в першому рядку абзацу.

Ключові пункти відображаються за правилом – один на слайді;

 

5.        Загальні правила використання шрифтів

напівжирний шрифт – назви структур документа,

курсив – логічний наголос, зокрема, на формулюванні основних положень, означень тощо,

“прямий” звичайний – основний масив інформації

Створюючи презентації для перегляду в електронному вигляді або показу слайдів, використовуйте шрифти, Verdana, Tahoma, Bookman, Arial, розроблені спеціально для використання на веб-сторінках.

Щоб забезпечити легкість читання, колір тексту потрібно зробити контрастним відносно кольору фону.

розмір шрифту — 36-44пт для заголовків та 22-36пт для основного тексту

6.        Текст:

бажано інформацію розміщувати горизонтально;

розташовувати важливішу інформацію по центру екрана;

звести до мінімуму використання прикметників, прийменників, прислівників.

7.        Малюнки, графіка:

Пояснення треба розміщувати якнайближче до ілюстрацій, із якими вони мають з'являтися на екрані одночасно.

Найкраще поєднання кольорів шрифту та фону: білий на темно-синьому, чорний на білому, жовтий на синьому.

Кольорова схема має бути єдиною для всіх слайдів.

Малюнки та графічні об’єкти мають бути зліва від тексту.

Підпис, що пояснює малюнок, розташовується під ним.

8.Звук, анімація:

     звуковий супровід варто використовувати, якщо він  несе  навантаження;

анімація тексту має бути зручною для сприйняття; темп має відповідати техніці читання.

9. Пам’ятайте:  Презентацію для демонстрації необхідно зберегти з розширенням .pps (MS Office 2003), .ppsx (MS Office 2007, 2010)

10. Не пишіть на останньому слайді «Спасибі за увагу», «Дякую» тощо. Загальновідомо, що найкраще запам’ятовується те, що було сказано останнім.

Додаткові вимоги до змісту презентації (За Д. Льюїсом)

• Кожен слайд має відображати одну думку.

• Текст має складатися з коротких слів та простих речень.

• Рядок має містити 6-8 слів.

• Всього на слайді має бути 6-8 рядків.

• Загальна кількість слів не повинна перевищувати 50.

• Дієслова мають бути в одній часовій формі.

• Заголовки мають привертати увагу аудиторії та узагальнювати основні положення слайду.

• У заголовках мають бути і великі, і малі літери (а не тільки великі).

• Слайди мають бути не надто яскравими – зайві прикраси лише створюють бар'єр на шляху ефективної передачі інформації.

• Кількість блоків інформації під час відображення статистичних даних на одному слайді має бути не більше чотирьох.

• Підписи до ілюстрації розміщуються під нею, а не над нею.

• Усі слайди презентації мають бути витримані в одному стилі.

• Розглянемо типові помилки учнівських робіт:

• Створення так званого "реферату з малюнками" чи "мультимедійного реферату", тобто використання великої кількості слайдів (більше 10) з текстовою інформацією, переписаною з підручників, посібників, Інтернету, замість формулювання тез чи ключових, опорних слів та фраз.

               В презентаціях, які є представленням результатів учнівського дослідження, не відображається гіпотеза, хід дослідження і висновки. Інколи висновки носять загальний характер, не стосуються конкретного дослідження, яке проводили самі учні.

• Розміщення на слайді великого обсягу текстового матеріалу, для читання і осмислення якого необхідно багато часу.

• Створення так званого "фотоальбому" - забагато ілюстрацій (фотографій чи малюнків) з підписами.

                Перевантаженість презентацій ілюстративним матеріалом, який не відноситься до її змісту, а часто заважає розумінню основного.

• Перевантаженість анімаційними ефектами , що ускладнює сприйняття, а не акцентує увагу на головному матеріалі та не полегшує запам’ятовування.

• Невідповідність фону презентації та іншого оформлення її змісту.

• Нечитабельність тексту (розмір шрифту (<20), невідповідність кольору букв і фону, добір типу накреслення шрифтів дуже складних для читання.

• Відсутність формулювання теми та імені автора на першому сайді та використаних джерел на останньому.

 Учнівські проекти

Проект у перекладі з латині означає «самостійний пошук шляху» («кинути уперед»).

Проект учнівський — індивідуальне або групове учнівське дослідження, здійснене на основі вільного вибору учнів з урахуванням інтересів школярів. Цикл проектного навчання вмішує: продумування, розробку, впровадження та емоційну підтримку учнівського проекту.

Проектний метод — це дидактичний засіб активізації пізнавальної діяльності учнів, розвитку креативного мислення й формування визначених у них особистісних якостей. Три «кити», на яких тримається дана технологія,— це самостійність, діяльність, результативність.

Такий метод допомагає учням самостійно пройти всі етапи дослідження обраної проблеми, формує навички пошукової, аналітичної творчої діяльності.

Якщо в основу проекту покладена теоретична проблема, то підсумком має бути її розв'язання. Щоб досягти цього, необхідно навчити дітей самостійно мислити, знаходити й розв'язувати проблеми, залучати для цього знання з різних галузей здатність прогнозувати результати й можливі наслідки різних варіантів рішення вміння встановлювати причинно-наслідкові зв'язки, оцінювати свої дії та дії своїх товаришів.

У проекті учні стають основними дійовими особами навчального процесу, вони є рівноправними членами творчого колективу, що дозволяє їм об'єднуватися за інтересами, забезпечує розмаїття рольової діяльності. Метод дає можливість залучити до навчального процесу не лише дії та думки школярів, але й їхні почуття. У ході здійснення проекту школярів, але й їхні почуття. У ході здійснення проекту школярі навчаються надавати допомогу своїм товаришам по роботі, в них формується вміння самостійно орієнтуватися в інформаційному просторі,виробляється обов'язковість і відповідальність.

В своїй роботі я намагаюсь використовувати всі види науково-дослідницької роботи учнів.  Це розвиває інтерес учнів до предмету взагалі і до окремої теми зокрема.

Учні 5-го класу працюють над міні-проектами: «Вулиця на якій я живу,носить ім`я…», «Легенда про моє селище», «Козацькі клейноди».

В 6-му класі учні виконують  творчі роботи на теми:

1)        Екскурсія  по Єгипту.

2)        Китай очима сучасників.

3)        Мій погляд на стародавній Рим.

Учням дуже подобається такий вид роботи. Виконуючи її вони ознайомлюються додатковою літературою, матеріалами з Інтернету. Головною вимогою до робіт є творчий підхід до їх виконання, а не просте перенесення інформації.

Починаючи з 7-го-8-го  класу учні готують доповіді та інформаційні листи з актуальних тем.

Наприклад:

1) «Замки України».     

2) « Сподвижники Богдана Хмельницького ».

Учні 9-го класу працюють над есе.( «Т.Г. Шевченко - наш сучасник»).

Учні старших класів охоче працюють над рефератами. Особливо їх цікавлять дослідження біографій видатних людей (мореплавців, державних діячів, політиків, діячів культури) та актуальні проблеми сучасності ( « Титани Відродження»,

«Пам`яті героїв Крут», «Визволення Придніпров'я від фашистських окупантів», «Україна наша Соборна»)

В 10-му класі учні  розпочинають працювати над науково -дослідницькими роботами краєзнавчого характеру.(«Заснування та розвиток населених пунктів Межівського району», «Історія розвитку футболу у Межівському районі»,«Розвиток освіти Межівщини», «Історія медичної допомоги в Межовій»)

  Список використаної літератури:

1.Баханов К.О. Іноваційні системи, технології та моделі навчання історії в школі: Монографія. - Запоріжжя : Просвіта, 2004.

2.Голованов С.О. Костирко С.В. Історія стародавнього світу. 6 клас. –  « Грамота » Київ - 2006.

3.Голобородько В.В. Наукова робота учнів. - X.: Основа, 2005.

4.Курилів В. Методика викладання історії: Навч. Посібник. – Львів.

Торонто:     Світ, 2003.

  1. Нікітіна І.П. Нікітін Ю.О. Шеліхова В.В. Кожем'яка ОЛ.
  2. Науково -дослідницька діяльність учнів. 5-11 класи. Харьків.   Видавнича

       група « Основа » 2006.

  1. Островський В.В. Методи активізації пізнавальної діяльності на

 уроках історії України. Історія та правознавство. - 2004. - №3 (7).

Категорія: Методичні рекомендації | Додав: maqna_T (05.11.2015) | Автор: Велика Тетяна Петрівна E
Переглядів: 1008 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: